Ovnsbakt torsk med eggesmør

Categories FirstPrice produkter, Fisk, Glutenfri, Oppskrifter, Vegetar

Torsk er nydelig mat, og den fiskesorten vi spiser mest av hjemme. Her har jeg bakt fisken i ovn. Jeg bruker torsk fra FirstPrice, men bruk den torsken du ønsker. Kan også bruke annen fisk om du vil. Her serverer jeg torsken med eggesmør, kokt gulrot og potet.

Du trenger

( til 4 personer)

800 gram torsk

Sitronpepper

Kvernet havsalt

Eggesmør (Eggemargarin)

150 gram smør eller margarin

3 egg (kokt)

Frisk persille, gressløk, vårløk eller purreløk. (Etter hva du liker best)

Litt sitronsaft

Slik gjør du

Torsken er tint på forhånd, så tørket.  Torskestykkene legger jeg på et stekebrett med bakepapir. Jeg krydrer med salt og sitronpepper.

Så baker jeg de i ovn på 200 grader i ca. 8-10 minutter. Varierer litt etter tykkelsen på fisken. Når den flaker seg, er den ferdig.

Eggesmør

Egg har jeg hardkokt på forhånd

Smelt smør eller margarin i en kasserolle. Del opp egg i mindre biter. Bruk en eggskjærer på langs og tvers. Tilsett egg og finhakket persille (eller annet grønt) i det smeltede smøret. Ha oppi en liten skvis sitronsaft

Da er det klart for servering

2 kommentarer

2 thoughts on “Ovnsbakt torsk med eggesmør

  1. Såg veldig godt ut👍🏼 eggesmør er noe jeg sjelden bruker..men det er jo så godt😉 takk for oppskrift!

  2. Steker torskeloin i panne for da kan jeg lettere øse over smeltet smør underveis. Steker også gjerne tynne skiver av rotgrønnsaker først i panna.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *