Klassisk tomatsaus

Categories Middagstilbehør, Oppskrifter, sauser

Når tomatene er på sitt mest modne, kjøp dem i store kvanta og lag en klassisk tomatsaus. Velg hovedsakelig de store, fyldige plommetomatene for deres lave vanninnhold og konsentrerte smak. Her bruker jeg tomater fra egen hage, så da må jeg bruke det jeg har. Lag gjerne opp flerdoblet oppskrift. Frys ned og nyt når du ønsker.

Bruk sausen til pasta, pizza eller en bloody mary.

Du trenger

(Til 4 personer)

1 kg tomat

2 ss vanlig olivenolje

1 stk. gul løk, finhakket

2 fedd hvitløk, finhakket

10 stk. basilikumblader, grovt revet

salt og nykvernet pepper

Slik gjør du

Skjær tomatene i grove biter og plasser dem i en tykkbunnet kjele.

Kok på medium varme i ca. 10 minutter.

Hell tomatene over i en sil og press ut så mye av væsken og fruktkjøttet du kan med baksiden av en sleiv.

Tørk av kjelen, hell i 2 ss olivenolje, og stek hvitløk og løk på medium varme til myk og transparent, men uten farge.

Hell tomatpureen tilbake i kjelen, skru ned varmen og la småputre i ca. 45 minutter til sausen har tyknet til ønsket konsistens. Jeg lar den gjerne stå enda lengre. Jeg bruker innimellom å jukse litt her også. Jeg tilsetter en boks med hakka tomater i tillegg. Gir en finere farge på sausen, men det har jeg ikke gjort her.

Smak til med salt og pepper, legg i basilikumbladene og avkjøl.

Sil sausen igjen dersom du ønsker den helt uten biter. Rør inn 2 ss god olivenolje før servering.

1 kommentar

1 thought on “Klassisk tomatsaus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *