Lettsalta lammekjøtt med tilbehør

Categories Glutenfri, Lam, Middag, Oppskrifter

Lettsalta lammekjøtt er nydelig mat. Vanligvis bruker man skiver av bog. Her har jeg saltet fårikålkjøtt. Så damper jeg kjøttet i 2-2.5 time. Jeg lager en løksaus på kraften, og en deilig rotmos av FirstPrice lapskausblanding. Jeg har også noen nydelige ovnsbakte poteter til. Potetene finner du oppskrift på HER

Tips

Mange ønsker at det saltede kjøttet beholder rødfargen under koking. Da må kjøttet saltes med en blanding av vanlig salt og nitrittsalt. Får du ikke tak i nitrittsalt, vil Seltin også gi litt rødfarge på kjøttet.

Du trenger

(denne lagde jeg til 2 godt sulte voksne)

ca. 1 kg fårikålkjøtt

100 gram grovsalt

2 ts sukker

1 liter vann

Frisk rosmarin

Slik gjør du

Bland vann, salt og sukker i en bolle. Ha i fårikålkjøttet. Settes kaldt i 17-20 timer

Ha damprist i en kasserolle, fyll på vann opp til risten. Legg i kjøttet og noen kvaster rosmarin.

Damp kjøttet i 2-2.5 time. Kjøttet skal løsne fra beina

Løksaus

Ta ut 3-4 dl med kraft fra kasserollen. Dette gjør du når kjøttet er dampet ferdig. Smak hvor salt det er, er det veldig salt har du bare i litt vann.

Kok opp og jevn med maizena og vann til ønsket tykkelse.

Kutt opp en løk i strimler og tilsett i kasserollen.

Smak til med fløte og pepper

Rotmos

Ha en halv pose lapskausblanding i en kasserolle. Tilsett 1 dl vann ca. Kok grønnsakene møre

Mos grønnsakene med en potetmoser eller stavmikser.

Tilsett 2 ss smør/margarin. Er mosen for tykk, tilsett litt vann eller fløte

Smak til med litt muskat, salt og pepper

Da er det bare å servere

6 kommentarer

6 thoughts on “Lettsalta lammekjøtt med tilbehør

  1. kjempe oppskrift høres utrolig godt ut,men jeg brukr sursøt saus til denne retten, men du er en ener på oppskrift på gode retter👍😀🇧🇻🇧🇻🌹

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *