Dette er en nydelig gryte. Nesten som en viltgryte det her. Nei, det er ikke løve i den. Og heller ikke løv fra hagen. Løvbiff er jo retromat, og på denne måten oppgraderer du løvbiffen litt. De fleste er vel vant med bearnaise og pommes-frites til løvbiff. Her serverer jeg med stekte poteter. Potetmos er også kjempegodt til denne retten. Så dette velger du selv.

Du trenger

(til 4 personer)

600 gram løvbiff

150 gram champignon

1 løk

1 paprika (rød)

0.5 stk chili

2 ss tomatpuré

3 dl oksekraft

1 dl fløte

3 dl Creme fraîche

Salt

Pepper

4-5 knuste einerbær

Smør til steking

Slik gjør du

Del løvbiffen i strimler på ca. 2 cm

Brun kjøttet i en panne med smør og ha det over i en gryte. Jeg tar det i to omganger

Kutt opp grønnsakene og stek de i samme pannen du brukte til kjøttet. Rør inn tomatpuré sammen med grønnsakene, og la det frese sammen et par minutter. Ha alt over i gryta sammen med kjøttet.

Tilsett oksekraft og knuste einerbær og la gryta småkoke i ca. 15 minutter.

Tilsett fløte og Creme fraîche og la småkoke 5 minutter til. Smak til med salt og pepper

Server med ønsket tilbehør og ev.et dryss med persille over.

28 kommentarer

28 thoughts on “Løvbiffgryte

  1. Hvordan visste du at jeg hadde disse ingrediensene i huset? Skal prøves ut i helga.
    Prøvde ut kyllinggryta fra boka di i dag. Suksess! (men jeg tilsatte mere chiliflakes)

    1. Ja, litt mer chili gjør ingenting. Kan ikke skrive så mye i oppskrifter, men alle vurderer jo det selv😊Da får du lage denne da, var veldig god☺️

  2. nå står den å putrer på ovnen ☺️ takk for inspirasjon til en lettvint lørdagsmiddag 😉

  3. Hei
    Lagde den i går. Så utrolig god. Jeg hadde ikke oksekraft men brukte kjøttbuljong. Hadde heller ikke tomatpure og brukte ketshup. Så utrolig god gryte, og så enkel. Skal lage den i dag også. Takk for gode oppskrifter og at hva du gir av deg selv og selfølgelig kokkefruen da. Digger henne. Gleder meg til kokeboken kommer i posten. P.S. Jeg leser ikke blogger, men deg følger jeg.

    1. Da hadde jeg bare kuttet den ut😊Kan hende du trenger litt mer krydder, men det smaker du jo😊

  4. Hei Tom.
    Kan du foreslå noe i bytte for paprika og løk. ?
    Jeg tåler ikke de 2 tingene som det er mest brukt i mat føler jeg. 😃

    Håper på svar. Marit.

    1. Hei😊
      Du kan bytte med gulrot og broccoli for eksempel😊Eller andre grønnsaker du liker😊

  5. Denne skal jeg lage i dag, men jeg prøver meg med hamburger som jeg har i fryseren, i stedet for løvbiff. Hva tror du om det, suksess eller fiasko?

  6. hadde rester etter båndspagett som jeg hadde oppi i tillegg, da det var litt knapt med kjøtt. Kjempegodt det, også😀👌

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *