Mitt første foredrag om koldtbord

Categories Bilder, Blogg

Jeg har holdt mitt første foredrag. Det handlet om koldtbord. Hvordan lage og pynter man koldtbordfat. Det var gøy å utfordre meg selv litt, men jeg var fryktelig nervøs. Ja, i flere dager før. Jeg sov nesten ikke på tre dager.

Det var et veldig koselig publikum da. Det var Lunde husflidlag. En gjeng med kjempekoselige damer. De var heldigvis ikke så mange, så det gjorde det nok enklere for meg. Under her får dere lese litt av det jeg snakket om, og se litt bilder.

Her var det vi snakket om i bilder og ord.

Først hadde jeg en liten presentasjon av meg selv. At jeg har et par års erfaring innen kokkeyrke. Både på hotell, catering, restaurant og institusjon. Jeg har vært kjøkkensjef på hotellkjøkken og i restaurant.

Da kroppen ikke ville samarbeide lengre, så måtte jeg kutte ut kokkejobben. Kokkeyrket er knalltøft, og kroppen må liksom ville det hode vil.

Istedenfor startet jeg som matblogger, og lever nå av det. Jeg tar noen småjobber innimellom. Som konfirmasjoner, bursdager, lapskauser til både 1 og 17 mai. Jubileumsmiddager etc.

Jeg jobber også for tiden med kokebok, som kommer i løpet av året måtte jeg også få med meg.

Så gikk jeg over til det jeg skulle prate om. Og jeg startet enkelt med mengdeberegning.

Det å beregne mengde mat til et koldtbord er alltid vanskelig. Og man ender opp med å lage altfor mye. Og da spiser man rester resten av uka.

Alle i et selskap spiser jo ikke like mye. Men vi har et gjennomsnitt vi går etter når vi beregner mat.

Vanlige ting som roastbiff, røket laks, svinestek, spekemat etc beregner man 60 gram per person. Det høres kanskje ikke mye ut, men husk at det er mange fat, det er tilbehør, og ofte karbonader eller kylling etc.

Man regner ett egg per person til eggerøre, man beregner 1 karbonade eller kyllinglår. Alt av salater som potetsalat, grønnsalat etc beregner man 40 gram på.

Selve fatene

Når det er snakk om selve fatene, er det et par ting jeg syns er veldig viktig. Og det er farger og høydeforskjeller på fatene.

Et flatt fat med lite farger er trist å se på. Du skal jo friste øynene til de som skal spise, lenge før de får spise. Da blir de bare sittende der å sikle og vente. Det er kjempeviktig syns jeg.

Et flatt fat der det er litt salat i det ene hjørnet. Så er pålegget bare lagt eller stablet flatt bortover. Så et par tomat og litt agurk, høres ganske kjedelig ut ikke sant? Ingen vil se det fra der de sitter heller.

Har du farger og høydeforskjeller på fat, vises de lang vei.

Når du skal lage høyder på et fat, kan du enten bruke aluminiumsfolie som du krøller sammen. Du kan snu en liten bolle og ha folie rundt. Eller du kan bruke frukt til å bygge opp med. Hel ananas, crisp salat eller klaser med druer bruker jeg. Jeg syns det ser litt bedre ut, når fatet tømmes. Da kommer du til frukt og grønt istedenfor aluminiumsfolie.

Legger du salat rundt de oppbygde høydene, har du plutselig et helt landskap du kan dandere pålegg på. Og du har forskjellige høyder.

Når fatene er bygd opp og du har lagt på pålegg, så kommer farger inn i bilde. Bruk frukt og bær i alle farger til det. Bruk også friske urter som basilikum, gressløk, persille og dill. Har det kommet stemorsblomster i butikkene, kan du bruke det. Men de må være sprøytefrie. De vokser jo også litt vilt her og der. Jeg planter hjemme, som jeg bruker i mat hele sommerhalvåret.

Ferskvannskreps får du fryst i de fleste butikker. Om du tiner de, kan du bruke de på fat med reker og røyka laks. De har en helt nydelig farge og pynter veldig opp.

Frukt og grønt kjøper jeg på innvandrerbutikker, der er det mye billigere en på matbutikkene. Bær kjøper jeg som regel fra Meny, de har de fineste bærene.

Fatene blir som regel ikke fulle av mat om du lager koldtbord til 10-15 personer. Da fyller du opp alle åpninger med frukt og grønt.

Jeg har alltid en fast liste jeg handler til koldtbord.  Og det er:

Crisp salat og rød rollo rosso

Druer

Melon

Appelsin

Kiwi

Sitron

Jordbær

Bringebær

Blåbær

Hel ananas

Bjørnebær og rips om butikker har

Friske urter

Små tomater

Ferskvanns kreps

Så dere ser allerede hvor mange farger dette gir.

Så viste jeg de litt enkel pynt jeg hadde lagd på forhånd. Det har jeg selvfølgelig ikke tatt bilde av. Men de fikk i hvert fall se imens jeg forklarte:

Sitron, kiwi og appelsin kutter jeg ut med en liten kniv. Disse stjernene pynter opp alle fat.

Jeg bruker også små kakeutstikkere til melon etc. Disse kjøper jeg på Panduro. Det er et sett med forskjellige former og størrelser. Hjerter og stjerner av melon, kiwi, appelsin etc pynter også veldig opp på fatene.

Potetroser

Disse rosene lager jeg enten med skiver av bacon eller spekeskinke. Jeg bruker søtpotet eller småpoteter, som jeg kutter i tynne skiver. Bruk en mandolin, for skivene burde være ganske tynne.

Skivene legger jeg på baconskivene, de må overlappe hverandre litt. Så ruller jeg de stramt sammen, og fester med en tannpirker. Lykkes du ikke, rull de ut og prøv på nytt. Så har jeg de i en ildfastform eller muffinsform. Har jeg over litt olje og krydder, og steker de i ovn. 200 grader i 15 minutter ca. Så lar jeg de bli kalde. Disse pynter veldig opp på et koldtbordfat. Bruk gjerne litt urter som blader rundt. Jeg legger ved en link HER


Så hadde jeg lagd et par fat klart som de kunne se på. Og fikk selvfølgelig smake på. De to fatene ser dere her.

 

Vikingskip

Skal du servere krabbe, reker eller røykalaks er disse vikingskipene ganske kule syns jeg. Gamle reketrålere som jeg kaller de. Så fikk de se hvordan jeg lagde de.

Jeg har et innlegg på akkurat det, så om dere her på bloggen også vil se. Så finner dere linken HER

Fruktfat

Fruktfat hører koldtbord til syns jeg. Det troner ofte på midten av koldtbordet. Gjerne på en oppbygd plass.

Her bruker du den frukten du har til overs rundt på fatet. Men før du legger på de. Så bruker du toppen av en melon. Den legger du på midten av fatet. Bruk en syl eller skrujern til å stikke hull i forskjellige retninger på melonen.

Så finner du fram grillspyd. På disse trer du for eksempel hjerter og stjerner av melon. Druer, jordbær, bringebær, blåbær etc. Prøv å få de i samme rekkefølge på alle spydene. Det ser mye penere ut. Så stikker du spydene ned i hullene på melonen. Lag ganske mange, for disse forsvinner fort. Så kan du legger frukt rundt ellers på fatet. Dette er det perfekte fatet som lyser opp midten av koldtbordet.

På slutten viste jeg de enkelt hvordan de kunne pynte kaker. For det var ønske om det.

Etterpå gikk alle rundt og fikk stille spørsmål om pynt, mengder og ellers alt de lurte på. Kjempekoselig.

 

Så det var mitt første foredrag. Jeg pratet nok om litt mer, en det som er skrevet over her. Men i grove trekk fikk dere det i hvert fall.

På bordene hadde jeg lagt ut bilder av tidligere fat jeg har lagd. De skal også dere få se

13 kommentarer

13 thoughts on “Mitt første foredrag om koldtbord

  1. Wow! Så flotte koldtbordfat! Innbydende og spennende! Kan tenke meg at dette ble et nyttig og interessant foredrag for damene! 😀 Kult med det vikingeskipet, og bra tips om å bygge opp med høydeforskjeller! 🤩

  2. Wow, dette er helt fantastisk! Jeg får vann i munnen.

    Den sjokoladekaka så bare helt enestående ut 🤩

    Dette ligger det ufattelig mange timer, blod, svette og tårer bak.

    Det er lett å se at dette ikke har kommet gratis.

    Du er bare helt rå!

  3. Som «avgått» koldjomfru må æ si at dette står til 10+! Så utrolig flotte fat! Og æ som trudd det va bærre æ som laga vikingskip til reka og sånt! 🙈😂
    En ekstra klapp for det! 👏👏

    1. Jeg har, men bare gamle videoer der. Jeg klarer ikke filme meg selv. Blir så nervøs😂Så må trene mer før jeg kan lage videoer🫣

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *