Nakkekoteletter i langpanne

Categories FirstPrice produkter, Middag, Oppskrifter, Svin

Reklame | egen nettbutikk

Jeg er veldig glad i nakkekoteletter, men da helst langtids stekt, eller brunet og putret lenge i brunsaus. Her har jeg stekt kotelettene i langpanne. Tre timer på 125 grader gir perfekt resultat. Jeg bruner aldri kotelettene først når jeg gjør det slik. Vi er 6 personer til middag, så derfor langpanne. Et par av oss spiser også to koteletter. Derfor bruker jeg 1.5 pakke med FirstPrice koteletter. Er dere bare 3-4 personer, bruk 1 pakke.

Kotelettene blir best når de får steke i kryddersmør. Bland sammen mykt smør, hvitløk, chili, paprikakrydder, salt, pepper og ev. noe urter. Alt etter smak og behag. Du kan selvfølgelig kjøpe ferdig smør om du ønsker.

Kraften fra forma sper jeg ut brunjevning med.

Du trenger

Koteletter (ønsket mengde)

100 gram smør

Krydder etter ønske. Jeg har brukt smør, hvitløk, chili, salt, pepper, paprikakrydder, gressløk, persille og rosmarin

Slik gjør du

Ta fram kotelettene en time før slik at de blir romtemperert.
Bland sammen mykt smør og ønskede krydder

Skru stekeovnen på 125 grader

Legg kotelettene i en langpanne. Fordel kryddersmør på kotelettene

Sett i ovnen i 3 timer, etter 2.5 time fyller jeg 5-6 dl vann i formen. Da får man litt ekstra kraft til sausen.

 

Som tilbehør har jeg soppstuing

250 gram champignon

1 rødløk

4 vårløk

3 dl fløte

2 skiver brunost

Salt

Pepper

1 ss smør

Slik gjør du

Del opp soppen i 2 eller 4 båter

Rist de i en tørr stekepanne i 2-3 minutter

Tilsett smør og oppkuttet løk og vårløk. La frese sammen i 2-3 minutter

Tilsett fløte og brunost. La det koke litt inn. Smak til med salt og pepper

 

Brunsaus

3 ss smør

3 ss hvetemel

5-6 dl av kraften fra kotelettene

Salt

Pepper

Slik gjør du

Brun smør i en gryte eller stekepanne. Rør inn hvetemel og brun jevningen på medium varme til ønsket farge

Spe med kraft fra stekeformen. La småkoke i 5-6 minutter før du smaker til med salt og pepper. Er det ikke nok kraft, kan du tilsette litt ekstra vann eller buljong.

Da er det bare å servere middagen med kokte poteter til

 

Vil du bestille min kokebok eller kanskje fond, kraft eller krydder? Besøk vår nettbutikk påhttp://www.tomsmatprat.no

8 kommentarer

8 thoughts on “Nakkekoteletter i langpanne

  1. Hadde denne nå i kveld. For å si det sånn, det blir ikke siste gangen. Dette var helt utrolig godt.

  2. dette skal prøves 🤩. må du snu noe på kotelettene under veis ? 😄. er det over og under varme eller varmluft ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *