Røkt svinekam med kålrotstappe

Categories Middag, Oppskrifter, Svin

Reklame | egen nettbutikk

Røkt svinekam er jo utrolig digg mat. Du får svinekam både med og uten bein. Med bein så betegner man ca. 350 gram per person. Denne jeg har her er på 1.5 kg. Holder fint til 4 personer. Kjøttet er ferdig når termometeret viser 68-72 °C. Dette tar 2 1/2 – 3 timer, avhengig av tykkelsen på kjøttet. Har du en kam på 2 kg er nok 3 timer på 125 grader nok.

Her lager jeg kålrotstappe som tilbehør. I tillegg til brunsaus på kraften og kokte poteter.

Du trenger

(til 4 personer)

Ca. 1.5 kg svinekam

1 løk

3 gulrot

1/4 purreløk

0.5 dl vann

2-3 ss valgfri sennep (jeg bruker søt)

Salt

Pepper

 

Kålrotstappe

850 gram kålrot

250 gulrot

Vann

Salt

Pepper

2-3 ss smør

Slik gjør du

Sett ovnen på 125 grader

Kutt opp grønnsaker og ha de i en ildfast form. Fyll på vann.

Gni svinekammen inn med sennep. Ha på litt salt og pepper. Legg den oppå grønnsakene.

Stikk et steketermometer inn i den tykkeste delen av kjøttet. Pass på at det ikke hviler mot bein.

Sett formen i ovnen. Kjøttet er ferdig når termometeret viser 68-72 °C

I mellomtiden lager jeg bruning til sausen. Jeg bruker 3 ss smør og 3 ss hvetemel. Brunes på middel varme til ønsket farge. Når kjøttet hviler etter steking, så bruker jeg kraften i bruningen. Ca. 5 dl kraft

Kok ut melsmaken i 5-6 minutter. Smak til med salt og pepper

Kålrotstappe

Skrell og kutt opp grønnsakene i mindre biter. Kokes møre i lettsaltet vann

Når grønnsakene er møre, heller jeg av vannet. Men lar bittelitt være igjen i bunnen. Så moser jeg grønnsakene. Du kan også ha i grønnsakene fra formen. De har masse god smak.

Har i smør til du får en ønsket tykkelse. Smak til med salt og pepper

Da er det bare å kutte opp kammen og servere

 

Vil du bestille min kokebok eller kanskje fond, kraft eller krydder? Besøk vår nettbutikk påhttp://www.tomsmatprat.no

2 kommentarer

2 thoughts on “Røkt svinekam med kålrotstappe

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *