Medisterkaker hører julen til. De nydelige små kjøttkakene av medisterdeig. I disse har jeg litt kjøttdeig også, for å gjøre de litt grovere. Syns det gir en bedre smak og konsistens. Du kan bytte ut melken med Farris om du ønsker. Jeg personlig liker best smaken når de er lagd på melk eller fløte. Disse er de jeg bruker på julaften.

Ingredienser

8 personer

800 gram medisterdeig

200 gram kjøttdeig, storfe

3 ts salt

5 ss potetmel

1 ts ts pepper

1/2 ts malt muskat

0.5 ts nellik

1/5 ts malt ingefær

4 dl melk eller fløte (50/50 går også)

smør til steking

Kraft til trekking

Slik gjør du:

Det er viktig at alle råvarene har samme temperatur, og er så kalde som mulig.

Tilsett salt og elte deigen for hånd eller i maskin til den blir seig (“henger” på fingrene når du tar litt deig mellom to fingre).

Spe med kald melk i flere omganger, og rør deigen godt mellom hver gang du sper. Tilsett potetmel og krydder når du har spedd inn 2/3 av melken. Rør godt, og fortsett å spe med resten av melken.

Stek alltid en prøvekake først. Da ser du om den trenger mer krydder.

Form runde kaker med skje, brun dem i smør i en middels varm stekepanne.

Trekk dem ferdig i kraft eller buljong. 20-30 min ca

Da er de ferdig til å nytes.

8 kommentarer

8 thoughts on “Nydelige medisterkaker

  1. Ser godt ut – og smaker sikkert like godt!
    Jeg lurer på om det blir bra med å bruke elg kjøttdeig?

  2. Jeg bruker skinke medister, ekstra grov, som jeg bestiller og kjøper i slakterbutikk her i byen. Knar da kun med hendene, med engangs hansker, for å bibeholde grovheten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *