Oppskrift på «Minas Brune Pinner»

Categories Oppskrifter

Yngstejenta bakte brune pinner i fjor. De kalles jo egentlig for Berits Brune pinner, men ser at de fleste oppskrifter nå har godt over til bare Brune pinner. Jeg vet ikke hvem Berit er, så jeg kaller de like gjerne «Minas Brune Pinner» siden hun lagde de.

Her i huset er det tradisjon å spise nystekte brune pinner til adventskosen. Da med gløgg og andre småkaker også. Så tenner vi lys og synger hver søndag i advent. En fin tradisjon

Her kommer oppskriften på Minas Brune Pinner

200 gram margarin eller smør

200 gram sukker

1 eggeplomme

1 ss sirup

1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

6 dl hvetemel

Litt hakkede mandler

Perlesukker

Slik gjør du

Smør og sukker røres hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. La deigen hvile kaldt. (Min.30 minutter, men kan ligge over natta om du ønsker det)

Rull ut til fem pølser, trykk de flate på et bakepapir. Kan bruke kjevle litt også. Greit å bruke folie mellom kjevle og deig så den ikke klistrer seg.

Pensle med eggehvite. Strø på hakkede mandler og perlesukker.

Stekes på 200 grader til de er gylden brun. Dette går ganske så raskt. Så følg med hele tiden. 15 sek over kan være forskjell på perfekt og litt godt stekt.

Vi brukte kun perlesukker på disse. Grunnet barn og tannregulering.

La kaken avkjøle litt på benken. Del opp i pinner før kaken stivner helt. Oppbevares i kakeboks.

Da er det bare å kose seg!

4 kommentarer

4 thoughts on “Oppskrift på «Minas Brune Pinner»

  1. Ser ut som en god oppskrift. Den skal jeg prøve. jeg har dessverre mistet min gamle på Berits Beste som jeg fikk av min venninne Berit for ca 40 år siden. Jeg tror også jeg skal blande litt mandelmel i deigen…?

  2. Også kalt karamell stenger.Har laget de her om dagen.Fort og enkel bakst.Neste gang skal jeg ha kanel i,for det har jeg ikke prøvd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *