Ovnsbakt torsk med gulrotstuing

Categories Airfryer, FirstPrice produkter, Fisk, Middag, Oppskrifter

Dette er en fantastisk fiskemiddag. Du kan bruke annen fisk enn torsk også. For å gi torsken litt ekstra god smak, så har jeg på en liten dusj røyksyre. Skal ikke veldig mye til, så et par trykk med sprayen er nok. Jeg har også godt med salt på fisken. Dette er noe du bestemmer selv da. Du kan lage fisken vanlig med bare litt salt og pepper på.

Jeg får ofte spørsmål på hvorfor jeg har så mange oppskrifter med torsk. Det enkle svarer er at jeg har best tilgang på torsk her i bøgda. Ikke mye fersk god fisk å få tak i. Derfor blir det FP torsk i porsjonsstykker. Du kan bruke den fisken du ønsker til de fleste av oppskriftene.

Du trenger

(til 2 personer)

400 gram torsk eller annen fisk

Kokte poteter til 2 personer

100 gram bacon + smør til steking

Salt

Pepper

Røyksyre (valgfritt)

2 gulrot

2 vårløk

1 ss hvetemel

1 ss smør eller margarin

2 dl melk

salt

hvitpepper

Slik gjør du

Fisken tiner jeg på forhånd. Så sprayer jeg på en dusj med røyksyre. Krydrer med salt og pepper. Så får de stå slik i mens jeg lager stuing.

Skrell og kutt opp gulrot i mindre biter. Kok de møre i lettsaltet vann.

Smelt smør i en kasserolle og rør inn hvetemel. Spe så med melk til du får en tykk saus. La småkoke i 5 minutter. Smak til med litt salt og pepper. Du kan gjerne ha i litt muskat også.

Tilsett de kokte gulrøttene og oppkuttet vårløk.

Fisken baker jeg i airfryer. 8 minutter på 200 grader. Du kan gjerne ta de i stekeovn i stede for.

Bacon steker jeg i en panne med litt smør

Da er det bare å servere

3 kommentarer

3 thoughts on “Ovnsbakt torsk med gulrotstuing

  1. Dette er tradisjonsmåltid for en nordlending som meg. Det som var nytt var røyksyre. Det hadde vært artig å prøve. Hvor får du det fra?

  2. Kjempegodt, stekte fisken i 9 min i airfryeren. Må være litt forsiktig med fett/ bacon så jeg stekte strandaskinke på panna i 1 min.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *