Rabarbra bbq-saus passer perfekt til grillmat, burgere, pølser i brød, pommes-frites, pulled pork etc etc. Denne har også navnet rabarbraketchup. Jeg syns navnet bbq saus passer bedre. Og henviser mer til bruksområdet. Her kan du bruke frosne rabarbra som jeg gjør her, eller ferske til sommeren. Holdbarheten på rene glass er ekstremt lang. Så du trenger ikke bare lage et lite glass i slengen. Dette er blitt en favoritt her i huset.

Ingredienser

(gir ca. 1.5 liter)

Ca. 10 dl rabarbra

1 stk rødløk eller kepa

2 fedd hvitløk (valgfritt)

1 chili (valgfritt)

1 dl eddik 7% /eplecidereddik eller rødvinseddik

1 dl sukker

2 dl brunt sukker

1 hakkede tomater på eske.

1 ts salt

0.5 ts kanel

1 ss ingefær

1 ts paprikakrydder

1 dl bbq saus

Slik gjør du

Kutt opp grønnsaker i mindre biter. Ha alle ingrediensene i en kasserolle.

Kok opp og skru ned varmen. La sausen småkoke i ca. en time.

Bruk stavmikser eller kjøkkenmaskin til å lage en glatt saus. Blir den litt tykk, ha i litt vann.

Ha over på rene sterile glass

Jeg lar bbq-sausen avkjøle på glass, før jeg setter de i kjelleren. Eller kjøleskapet oppe.

4 kommentarer

4 thoughts on “Rabarbra bbq-saus

  1. Dette skal eg pra.
    Eitlite tips:
    Eg har ein gamal sort rabarbra som er ekstra sur.
    Eg kuttar opp i passe bitar og legg dei 15 min i kaldt vatn. (vatnet trekkjer ut ein del syra.)
    Og dei blir perfekte til dessert/suppa eller kake/ pai.
    Tørk dei viss dei skal vera i kake/pai.

  2. dette var en fin måte og tilberede sin egen bbq.saus tror denne smaker godt på uansett hva slags kjøtt en bruker og hverfall på grilla ting👍😀 fin oppskrift og lage og ha stående på kjøla, takk for ei smart bbq.saus👍😀😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *