Riskrem med jordbærsaus

Categories Dessert, Julemat, Oppskrifter


Riskrem er jo den store dessertfavoritten i jula. Det er viktig å finne balansen mellom ikke for mye grøt, og ikke for mye krem. Jeg liker hjemmelaget jordbærsaus til. Noen liker bringebær, og noen lager saus på husholdningssaft eller solbærsaft. Om du bruker saft. Så er målene: 1 ss potetmel. Du må nesten smake deg til nøyaktig hva du liker. Visp sammen saft og potetmel i en liten kjele. Kok opp under stadig omrøring. Hell sausen over i en skål eller mugge og avkjøl helt.

Til riskremen trenger du

(4 personer)

Slik gjør du

Pisk kremfløte og sukker til krem.
Bland inn grøt til riskremen har fått ønsket konsistens. Smak til med sukker og vaniljesukker.
Husk mandelen da!

Jeg syns det er godt med masse saus på riskremen. Og det gjør resten av familien også. Så jeg lager dobbel porsjon av sausen. Det velger du jo selv da.

DU TRENGER

(8 personer)

400 gram frosne jordbær

200 gram sukker

Saft fra en halv lime. Kan bruke sitronsaft også

1 dl vann

SLIK GJØR DU

Ha jordbær, sukker, presset saft fra en halv lime og kokende vann i en kjele. La blandingen småkoke på svak varme til sukkeret har løst seg opp.

Bruk gjerne enten en stavmikser eller en foodprocessor og mos blandingen så alle klumper fjernes.

Avkjøl sausen fram til bruk

Da er det bare å nyte. I premie bruker vi sjokoladenisse til vinneren. Ikke så mange her i huset som liker marsipan.

5 kommentarer

5 thoughts on “Riskrem med jordbærsaus

  1. For å «spisse» riskremen litt har jeg 2 klyper havsalt i grøten og bokser den sammen med en vaniljestang. Deretter blander jeg den kalde grøten med krem som beskrevet over. Takk meg senere. 😘

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *