Røkt svineknoke/skinkeknoke i ovn

Categories Middag, Oppskrifter, Svin

Røkt svineknoke i ovn blir en skikkelig koseknoke. Disse heter egentlig skinkeknoke.

Jeg har før lagd svineknoke både som langtidsstekt og i leirgryte. Og det blir jo bare så fantastisk godt. Oppskriftene på de, finner du i linkene her:https://tomsmatprat.blogg.no/saftig-svineknoke-i-leirgryte-romertopf.html

https://tomsmatprat.blogg.no/langtidsstekte-svineknoker-5-timer.html

Denne svineknoken har jeg i en gryte. Fyller opp 2-3 cm med eplejuice i gryta. På med lokk og inn i ovnen. 150 grader i 3 timer. Om du lar den stå 1-2 timer til, blir den ennå bedre. En slik knoke holder godt til 2 personer. Er jo mange forskjellige størrelser på de.

Jeg tar gryta ut av ovnen. Skrur varmen opp på 220 grader. Løfter knoken over i en ildfastform. Og setter den inn i ovnen igjen 10-15 minutter. Du kan også bruke grillfunksjon for sprø svor, men følg med. Dette går fort.
La knoken få hvile i 15 minutter etter steking.

Kraften fra gryta siler jeg over i en mindre kasserolle. Koker opp og jevner med maizena og vann. Smaker til med litt salt og pepper. Har litt gressløk oppi. En nydelig røkt eplesaus.

Som annet tilbehør har jeg röstiepoteter med grønnkålmiks. Oppskriften på de finner du her:https://tomsmatprat.blogg.no/crispy-rostiepoteter-med-gronnkalmiks.html

Jeg har også litt smørdampet broccoli til.

Nydelig middag dette. Bare prøv selv.

16 kommentarer

16 thoughts on “Røkt svineknoke/skinkeknoke i ovn

  1. Dette så da skikkelig godt ut🙋🏼‍♀️😋 Og det burde kanskje være mulig å få til for en som meg, som ikke er kokk også, for du gir så god forklaring både i bilder og tekst👍😀

  2. Dette ser helt nydelig ut. Ettt lite spørsmål, blir det ikke veldig salt? Syntes noen ganger knokene er veldig salte.

    1. Jeg har aldri opplevd at de røkte er for salt. Er nok forskjeller der ute etter å lese kommentarene på facebook. Man kan jo selvfølgelig vanne de ut for å være sikker.

  3. Kjøpte røkt knoke på Coop, veldig salt. Må nok vannes ut før tilbereding.
    Ellers veldig artig å prøve med langtids stekt knoke i ovnen👍
    Sausen ble helt topp👌

  4. jeg skal prøve meg på denne neste gang jeg kjøper knoke ,ser jo ut som et skikkelig festmåltid

    1. Det er jo så godt😀Kan være litt mye fett om man er uheldig med knoken. Ikke alle som er glad i mye fett😂

    1. Var røkt knoke for salt? Aldri opplevd at de er salt. Vanlig lettsaltet knoke kan du vanne ut over natta.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *