Sjokoladekake i langpanne

Categories Baking, Kaker, Oppskrifter

Reklame | Bakeren og kokken

En langpannekake passer perfekt til skoleavslutninger, fest i barnehagen, dugnad eller bursdager. Lett å frakte og lett å spise, blir vel ikke bedre enn det vel. Og denne holder seg saftig i flere dager om det blir nødvendig. Denne kaken holder til 25-32 kakestykker etter ønsket størrelse. Jeg har kuttet litt store her, og da ble det 25.

Du trenger

350 gram smør eller margarin
2 dl kakaopulver (du leser ikke feil)
4 egg
500 g sukker
500 g hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 ts natron
7 dl kefir
200 g Melkesjokolade

Glasur

75 g smør eller margarin, smeltet

300 g melis

2 ts vaniljesukker

1 ss kakaopulver

5 ss kaffe, (Sterk kaffe – ferdiglaget)

Pynt

Kokosmasse, hakket sjokolade eller strøssel

Slik gjør du

Smelt smøret. Ta kjelen av platen og rør kakaopulveret i det varme smøret slik at det løser seg opp.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha eggedosisen i en stor bakebolle. Rør inn sjokoladesmøret.

Sikt sammen mel, bakepulver, vaniljesukker og natron. Bland dette inn vekselsvis med kefir og rør til du får en jevn deig. Vend inn grovt hakket melkesjokolade.

 

Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca. 35 x 39cm)

Stek kaken midt i ovnen ved 200°C i 30 minutter.

Avkjøl kaken helt i formen.

Alle ingrediensene til glasuren røres sammen til en glatt glasur. Strykes på kaken når den er avkjølt.

Pynt med kakestrøssel, sjokolade eller kokosmasse.

Trenger du en ny håndmikser? Da anbefaler jeg denne. Den får du kjøpt HER

18 kommentarer

18 thoughts on “Sjokoladekake i langpanne

  1. denne skal prøves min mann elsker sjokoladekake i dag har jeg laget leverpostei noe han elsker det også, men i morgen blir det sjokolade kake👍😀 tusen takk for ny oppskrift Tom

  2. Lagde den i dag, er den beste sjokoladekaka jeg har lagd noen gang😀tusen takk for oppskrift🥰

  3. Jeg har bakt i mange år,og nå vil sønnen ha en enkel sjokoladekake.2stykker har gått i søpla 😔Prøver en siste gang din oppskrift ,og bare håper😂Helt utrolig at det er så Vansklig

    1. Da er det bare å prøve igjen😊Denne er ganske enkel da. Pisk eggedosis 2-3 minutter. Og rør inn resten på laveste hastighet.

  4. Hei. Denne kaken har vært favoritten i min familie i årevis.
    Den kan jeg ikke spise lenger, p.g.a. allergi/cøliaki. Har du et tips for å bruke glutenfritt mel ? I så fall hvor mye i forhold til hvetemel.

    Takker for tips. 👍😊

  5. Denne ser og høres saftig ut. Jeg lager en som ligner. Deler den i opp og putter i fryseren. Tiner fort og er like god. Den er så god at det går fort før det er tomt:-)

  6. Denne skal jeg prøve snarlig😃 Men har du oppskrift på mokkakrem…? Jeg smakte en nydelig og saftig sjokoladekake heromdagen, med en helt fantastisk kremete, fløyelsmyk og frisk mokkakrem. He aldri laget det før – kanskje du har tips? 🤩😇

    1. Da må du nok Google litt😊Har aldri lagd den kremen før pga at jeg ikke liker mokka selv😂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *