Stekt torsk med eggesmør & bacon, ertepure og saltstekte poteter

Categories FirstPrice produkter, Fisk, Middag, Oppskrifter, Svin

Torsk er utrolig godt og det finnes så mange varianter du kan lage med torsk. Her har jeg lagd en enkel variant med deilig eggesmør og ertepure til. Jeg bruker Firstprice torsk som regel når vi har torsk. Det er det beste alternativet vi har i bygda siden vi ikke har ferskvaredisk.

Torsken er vendt i melblanding uten krydder, for jeg krydrer underveis. Torsken er stekt ca.3 minutter på hver side i en grillpanne. Krydret med salt og pepper på begge sider.

Småpoteter har jeg i en ildfastform. Har over litt olje, havsalt og potetkrydder. Steker de på 220 grader i 30 minutter

Ertepure er enkel og rask å lage.

Jeg har ertene i en kasserolle. Har så i en liten skvett fløte. Ca. 0.2 dl til en halv pose erter. 1 ss smør, chiliflakes, sukker, salt og pepper. Det er snakk om veldig små mengder krydder. Du kan smake til med krydder når du har kjørt ertene med stavmikser også.

Sett ertene på kok og gi de et oppkok før du kjører med stavmikser til en glatt pure.

 

Eggesmør med bacon er nydelig til torsk.

Hardkok først egg. Jeg har brukt to egg her. Stek så bacon i varm panne. Jeg har brukt en pakke med stjernebacon.

Smelt smør med rødløk, gressløk og persille i en kasserolle. Jeg har brukt 100 gram smør og 0.25 av løken. Mengder urter bestemmer du selv. Ikke mye som trengs.

Når smøret har smeltet, har jeg over egg i biter og baconet. Husk og ta med stekefettet også.

Da er det vel bare å servere. Fruen var utrolig fornøyd med dette måltidet. Og det ble jaggu en time på øyet etter dette herremåltidet også.

4 kommentarer

4 thoughts on “Stekt torsk med eggesmør & bacon, ertepure og saltstekte poteter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *