Svinebiff av ytrefilet med lun potetsalat.

Categories Blogg, Oppskrifter

Svinebiff av ytrefilet med lun potetsalat og soppsaus.

Fant 4 biff av svin i 40% disken på Kiwi. Da måtte jeg jo selvfølgelig kjøpe de.

Da måtte jeg ta en ekstra runde i butikken for å se hva som fristet som tilbehør. Og det jeg plukket ut ser dere på bilde over her.
Først satte jeg på poteter. De skulle være saltstekte for så å bruke de i en lun potetsalat. Småpoteter legges i en ildfastform. Ha over en god klunk med olje og en liten neve grovsalt. Jeg hadde også litt potetkrydder som jeg har kjøpt på normal for 15 kroner posen. Stekes på 200 grader i ca. 30 minutter.

Biffene ble brunet i en grillpanne med hvitløkssmør før jeg hadde de noen minutter i ovn. Her varierer steketid etter tykkelse.

Som saus kjøpte jeg en ferdig pose med kantarell og champignonsaus. Jeg bare tilsatte hvitløk, vegeta krydder og ekstra champignon. For å skjære fine skiver av champignon, kan du bruke en eggedeler. Til små mengder er jo dette bare bortkastet. Ville bare vise det i samme slengen.

Så smeltet jeg smør i en panne. Hadde i masse grønnkål, løk og paprika. Lar dette surre sammen i ett minutt. Har i litt soyasaus, men så har jeg i de saltstekte potetene.

Da er det bare å nyte det da!

2 kommentarer

2 thoughts on “Svinebiff av ytrefilet med lun potetsalat.

  1. Tom! Hjelp! Jeg har kjøpt indrefilet av svin på tilbud…og nå aner jeg ikke hva som er best tilberedningsmåte. I dag brunet jeg den, og nå småkoker den i panna med lokk… Hvilken tilberedelsesmåte anbefaler du? Ser nå etterpå at de fleste bruker stekovn. Har en filet igjen, og håper du kan komme med tips. Djisøs kraist, så mye for tilbud… Hjelp.

    1. Går helt fint slik du gjør det også. Svinekjøtt må uansett være gjennomstekt/kokt. Kan fort bli litt overstekt i stekovnen. Da burde du bruke steketermometer. Jeg steker de som regel ferdig i panna. Bruner først og slår ned tempen litt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *