Tilslørte bondepiker (Glutenfri)

Categories Dessert, Frukt og bær, Glutenfri, Oppskrifter, Vegetar

Klassisk gjenganger på dessertbordet er denne knasende gode desserten bestående av flere lag med eplemos, krem og kavring. Jeg har byttet ut kavring med glutenfri Havredigestive.

Du kan også bruke knuste søt kjeks, griljermel eller pepperkaker, med eller uten gluten etter ønske.

Du trenger

(til 4 personer)

7 epler eller ferdig eplemos

1 dl sukker

0.5 dl vann

3 ss smør

3 dl knust glutenfri havredigestive. Det er en pakke.

3 ss sukker

1 ts kanel

3 dl kremfløte

1 ts vaniljesukker

Slik gjør du

Skrell epler, og kutt i biter. Ha eplebiter, sukker og vann i en kjele og kok til eplene er møre og begynner å bli mos. Avkjøl mosen. Jeg bruker ferdig eplemos som kokkefruen allerede har lagd.

Smelt smør i varm stekepanne. Bland sammen knust havredigestive med sukker og kanel, og stek det gyllent og sprøtt, 3-5 minutter. Avkjøl.

Pisk fløte og vaniljesukker til luftig krem.

Anrett eplemos, krem og smuler lagvis i en dessertbolle eller porsjonsglass.

Pynt gjerne med litt sitronmelisse

4 kommentarer

4 thoughts on “Tilslørte bondepiker (Glutenfri)

  1. Jeg har cøliaki.Og har glutenfritt knekkebrød som er ferdig knust.Kan jeg bruke det til tilhørte bondepiker?Vet også at det i utgangspunktet skal være eplesyltetøy.Men har bare blåbær syltetøy.Kan jeg bruke det syltetøyet jeg har for hånden?

  2. Jeg har ofte noe søt gjærbakst til overs – eller kakesmuler for den slags skyld. Kjører det i hurtighakker og steker i smør. Dette trenger du ikke ha sukker i, men gjerne kanel. Dette er digg til tilslørte bondepiker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *