Tomater varer nærmest evig hvis du tørker dem. De kan også legges i olje. Bruk de urtene du ønsker til å sette smak, men kan gjøre dette uten urter også. Vi har ganske mye tomater hjemme, så må lage litt unna etter hvert som de blir moden. Vil jo ikke sitte med 200 modne tomater på en gang.

Jeg har brukt urtesalt, chili flakes, basilikum og sprøstekt hvitløk på mine. Jeg halvtørker også mine, sparer noen timer med ovnsbruk.

Tørk tomatene i stekeovnen i 4-5 timer på 100 grader, eller over natten på 60 grader. Hold døra litt på gløtt ved hjelp av en tresleiv eller lignende.

For å få ut all væsken av tomatene må de stå bokstavelig talt en evighet, men det er egentlig ikke nødvendig. Hvis du halvtørker dem som jeg gjorde kan du legge dem på et glass med olivenolje og oppbevare i kjøleskapet.

Konsentrert smak

Fordelen med å konservere tomatene på denne måten er ikke bare at de holder seg lengre, men ikke minst at smaken blir helt fantastisk. Hvis du synes tomatene dine er litt vasne og smakløse er det fint å tørke dem, da blir smaken konsentrert og kjempegod. Selv de som ikke liker tomater, vil like disse.

Tørkede tomater er fint å bruke for eksempel i pastaretter – pasta med soltørket tomat, spinat og fetaost er en klassiker. Bruker du kylling i tillegg får du en utmerket middag.

INGREDIENSER

tomater

salt

krydder

(olje til konservering)

Tomatenes størrelse avgjør hvor lang tid tørkingen tar. Hvis du tørker flere typer samtidig, starter du sist med de minste, og først med de største.

Store tomater skjæres i to. Veldig store skjæres i fire. Legg dem i et ildfast fat eller langpanne, og dryss salt over. Du kan også drysse over urter, annet krydder du har lyst på, og ha på litt olivenolje.

Tomatene tørkes på varmluft i stekeovn, på mellom 50 og 80 grader. Jo lavere varme du bruker, jo mer smak beholder tomatene.

Tomatene kan spises i alle stadier av tørkingen. Jo tørrere de er, jo lenger holder de. Du skal imidlertid stoppe før de blir sprø.

Halvtørkede tomater er fantastisk tilbehør til kjøtt og fisk, passer som tapas, og i sandwich. De skal være bøyelige og myke å bite i.

1 kommentar

1 thought on “Tørkede tomater med urter

  1. for en fantastisk oppskrift Tom dettwe skal jeg gjøre med mine tomater, i fjor laget jeg pizza/ pasta saus men det var masse jobb, nå da jeg ikke fungerer helt er dette noe av det beste oppskriften på og bevare egen avlet tomater, kan en gjøre dette med agurk også eller blir helt feil, jeg har sylta dyrket slangeagurk, men det har jeg nok av,men har igjen agurker som jeg ikke klarer og spis opp. så hvordan tar jeg vare på agurken???

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *