4 timers nakkekoteletter

Categories FirstPrice produkter, Middag, Oppskrifter, Svin

Det er mange år siden jeg sluttet å steke koteletter i panna. Jeg langtidssteker alltid koteletter uansett om det er svinekoteletter, nakke eller sommerkoteletter. 3-4 timer i ovn gjør kjøttet så saftig og mørt. Prøv selv da vel.

Her har jeg lagd en pakke med Firstprice nakkekoteletter.

Den har jeg marinert med grillolje med hvitløk. En av de få ferdig oljene jeg syns er god. Jeg har brukt en halv flaske på denne pakken med koteletter. De fikk ligge ca. to timer å marinere.

Kotelettene har jeg så i en ildfastform, steker de i 4 timer på 100 grader. Da er de perfekt.

Før kotelettene er ferdig stekt lagde jeg klar potetene, de skal i ovnen mens kotelettene hviler. Her har jeg lagd potetroser med spekeskinke.

Har over litt olje og krydrer med vegeta, rosmarin og sprøstekt hvitløk. Når kotelettene er ferdig skrur jeg ovnen opp på 220 grader og steker potetene i ca. 15 minutter. (P.S: Hvis du ser at noen har litt annen farge er det bare jeg som testet ut hvordan det blir om man bruker farger)

Jeg tar all kraften fra formen over i en egen kasserolle. Koker opp og jevner med maizena. Så smaker jeg til med litt fløte, salt og pepper. Jukser med sukkerkulør for en brunere farge.

Jeg koker også litt gulrøtter til.

Da er det bare å servere disse perfekte kotelettene. Følg det samme og du vil ikke angre.

21 kommentarer

21 thoughts on “4 timers nakkekoteletter

  1. Hei Tom
    Ser du ikke bruner koteletter før du har de i ovn, er det ikke nødvendig. De fleste oppskrifter sier at koteletter bør brunes først. Så lurer jeg på hva disse dubbedittene du har bilde av i oppskrifta, mandolin? Hvor har du kjøpt de?

    1. Heisan. Nei, bruner aldri noe jeg skal langtidsste.Kun roastbiff. Mandolin selger de på Kichen eller mange andre nettbutikker.

  2. Jeg steker koteletter i stekepannen. Jeg lager noe jeg kaller fotballkoteletter. Før kamp på TV bruner jeg kotelettene og lar de surre i vann i stekepannen på svak varme. I pausen snur jeg de og eventuelt etterfyller vann. Rett etter kampen har jeg de mørkeste, saftigste koteletter du kan tenke deg. de er så møre de faller fra hverandre om du ikke er forsiktig når du legger de opp på tallerken.
    Da har jeg altså brunet de og latt de surre i vann/kraft i ca. 110 min.

  3. Hei. Jeg klarer ikke å finne igjen oppskrift til bollene med kokosfyll? Kan du vise vei?

    Forøvrig imponert over at du har snudd livet ditt i positiv retning for deg selv. Fint at du skriver hvor elendig livet i rus kan være, håper det kan være med å forebygge at ungdom starter med rus i utgangspunktet.
    Du er flink!

  4. Jeg har lyst å lage denne retten men må unngå hvitløk. Har du forslag til en marinade uten?

    1. Du kan bare krydre den med salt, pepper og ev. paprikakrydder. Og en liten klunk olje. Eller du kan bruke bbq-marinade. Går helt fint det også☺️

    1. Nei, dekker ikke til. Blir som regel nok kraft til saus. Om ikke fyller jeg på 1 dl eller 2 med vann til😃

    1. Så bra😃Jeg bruker den på alle typer kjøtt. Ikke kjøtt som skal være medium da, men ellers☺️

  5. Er det smør du har i gulrotvannet? Evt hvilken forskjell gjør det? Må evt prøve…. Jeg bruker bare litt salt.

  6. Når eg har bare kryddet med salt, pepper og litt olje blir det nok sky til sausen da og lager du sausen på samme måte som i oppskriften her

    1. Du fyller bare på litt ekstra vann siste halvtimen om det ser lite ut. Ellers gjør du det samme.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *