Biff stroganoff med potetmos

Categories FirstPrice produkter, Gryter, Middag, Oppskrifter, Storfe

Biff stroganoff er en nydelig middag som passer til både hverdag, fest eller helgemat. Her har jeg laget en hvetefri variant pga jentungen. Den er ikke helt glutenfri pga buljongen jeg bruker.


Retten er en populær rett som kommer fra Russland, og er oppkalt etter kokken Alexander Sergejevitj Stroganov. Denne kan du lage med vanlig hvetemel også. 

Du trenger

(til 4 personer)

Brunsaus:

3 ss smør

4 ss glutenfritt mel (til koking)

1 l kjøttkraft eller buljong (når jeg bruker buljong dobler jeg alltid mengden buljong for å få mer smak)

3 ss tomatpuré

1 ts salt

1 ts pepper

Stroganoff:

800 g Storfekjøtt i strimler (her har jeg brukt marinert kjøtt i strimler, var på 50%)

2 ts paprikakrydder

150 g champignon

1 løk

1 stk paprika

Potetmos:

8 stk. mellomstore potet (helst melne)

2 dl melk

2 ss smør

0,5-1 ts salt (etter smak) eller 1 ss vegeta som jeg har brukt her

0,5 ts pepper

0,5 ts revet muskatnøtt

Slik gjør du

Skrell først poteten og del den i mindre biter. Kokes møre i vann uten salt.

Smelt smør i en panne eller gryte. Når smøret har blitt nøttebrunt tilsetter du det glutenfrie melet. Brun jevningen før du tilsetter kraft. La sausen småkoke 5-10 minutter før du smaker til med tomatpuré, salt og pepper. Du kan også tilsette til brunost om du ønsker. Det setter en ekstra liten spiss på sausen.

Brun biffkjøttet i en varm stekepanne. Ha over paprikakrydder. Stek i 2-3 omganger så kjøttet blir stekt og ikke kokt.

Tilsett løk, champignon og paprika. La dette få surre sammen et par minutter.

Ha kjøtt og grønnsakene over i gryta med sausen.

La gryta småkoke 10-15 minutter. Bruker du veldig mørt kjøtt, vil jo koketiden bli mindre. Et tips er å smake på kjøttet underveis, da vet du når kjøttet er kokt så mye som du ønsker.

Når poteten er kokt møre heller du av vannet.
Tilsett melk, smør og krydder og mos alt sammen til en mos. Tilsett gjerne litt gressløk om du ønsker.

Da er det bare å servere dette nydelige måltidet.

12 kommentarer

12 thoughts on “Biff stroganoff med potetmos

  1. Hei.
    Jeg skulle gjerne laget glutfrie pizza boller, har du prøvd deg på det og fått et resultat som er verd å dele?

  2. Hei
    Du skrev en gang hva man IKKE skulle gjøre for å ungå «limete» potetstappe, men finner ikke igjen det innlegget, og du nevnte det ikke her med oppskriften til stappen.
    Hva var det ?
    Hilsen en som har laget misslykket stappe 2 ganger 🙄

    1. Du må ikke bruke stavmikser. Krøste for hånd. Bruk helst varm melk og ikke rør for mye😀Lett som bare det🥔

      1. Ok,takk da må jeg huske det neste gang. Er jo så godt, og så greit å kunne bruke opp gårsdagens poteter også, og slippe svinn.
        Takk for masse deilige oppskrifter 🤩

    1. Ja, blander ut i vann. Står på pakken hvor mye. Er det terninger, så er det vel 2 til 1 liter vann. Jeg syns det blir litt svakt. Så har 1 ekstra i😊

  3. denne trodde jeg at jeg hadde gjort med en oppskrift som du hadde lagt ut før🙈 me der tok jeg feil så denne oppskriften er lagret og skal prøves, høres kjempe god ut

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *