Viltgryte med hjort

Categories Mat fra naturen, Middag, Oppskrifter, Vilt kjøtt


Uansett om du bruker rein, rådyr, hjort, elg eller svin er dette en nydelig middag. Jeg har lagd denne varianten med alle sammen. Her bruker jeg skavet hjortekjøtt.

Kortreist mat fra skogen på gården. Jeg skavet opp en bogsteik. Du må huske at når du skal skave kjøtt på maskin, burde den være halvfrosset. Da blir jobben mye lettere og skavet blir finere. Server denne retten med rosenkål, potetmos og tyttebærsyltetøy.

RØRTE TYTTEBÆR

POTETMOS

Du trenger

(til 4 personer)

7-800 gram skavet hjortekjøtt (eller annet kjøtt)

150 gram champignon

3 dl fløte

4 vårløk

1 rødløk

1 paprika

En liten skalk med brunost

5-6 knuste einerbær

1 ts salt (kvernet)

1 ts pepper (kvernet)

1 grønnsaksbuljong terning

Smør til steking

50 gram hele tyttebær (valgfritt)

Slik gjør du

Først skavet jeg halvfrosset hjortekjøtt

Smelt smør i en panne eller gryte til det blir nesten helt brunt. Fres kjøttet raskt i panne. Ta det i to omganger.

Legg alt kjøttet tilbake når det er stekt

Så har jeg i løk, vårløk, champignon, paprika i gryten og lar dette surre litt sammen. Knus noen einerbær og ha over kjøttet med litt salt og pepper. Her brukte jeg også en terning med grønnsaksbuljong, som jeg knuser med fingrene over.

Så har jeg hele tyttebær og en bit brunost i gryta før jeg heller over fløten.

Gryten står og putrer i ca.halvtime. Det kommer litt an på hvor mørt kjøtt du bruker. Denne hjorten var ganske mør, så trengte ikke stå så lenge. Du smaker på en kjøttbit underveis, så kjenner du når den er ferdig. Smak om du trenger mer krydder.

Serveres med hjemmelaget potetstappe og rosenkål. Og prikken over i’n er selvfølgelig tyttebærsyltetøy

3 kommentarer

3 thoughts on “Viltgryte med hjort

  1. Lager mye hjortegryte,sp denne skal prøves🤗Tusen takk for oppskriften og den nydelige boken jeg fikk i posten i går🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *