Matretter og barndomsminner

Categories Oppskrifter


Det er mange matretter som bringer fram barndomsminner hos oss alle. Kanskje ikke alle minnene er gode heller.

Selv om vi lager samme retten den dag i dag. Så husker man alltid tilbake til mammas eller bestemors kjøttkaker for eksempel.

Mange retter fra 59-60-70 tallet er nesten forsvunnet. Noe blir kalt retro-mat, og blir populær innimellom i dag også.

I dette innlegget linker jeg til mine oppskrifter som mange husker fra barndommen. Alle er nok ikke lik som før, men jeg lager en del tradisjonsmat. For jeg syns det er viktig at våre barn igjen, får spise mat vi andre er vokst opp med. Noen oppskrifter forandrer jeg selvfølgelig litt på. Er jo slik mat har utviklet seg i hundrevis av år.

Her skal dere i hvert fall få en liste med matretter, og oppskrift til de. Se om noen bringer fram barndomsminner hos deg. Og liker du fortsatt det samme i dag?

Hønsefrikasé

Hvem husker ikke denne retten da. Mamma var en teser på denne middagen. Og den bringer virkelig fram barndomsminner. Oppskrift finner du HER

Terteskjell

Terteskjell med reker, fiskepudding og hvitsaus må jo være med på denne listen. Mange har gode barndomsminner om denne. Oppskrift finner du HER

Lammefrikasé

Denne bringer også fram masse minner. Det er jo bare så godt. Oppskrift finner du HER

Smørgrøt/Fløyelsgrøt

Denne kommer vi selvfølgelig ikke utenom. Ingen rett bringer fram flere minner en denne. Oppskrift finner du HER

Rekecocktail

Hvem husker ikke denne slageren da. Er også godt en gang i blant i dag. Oppskrift finner du HER


Klæppsuppe, bollesuppe, klotmjølk, klubbvelling, bollemelk, klæppmel.

Er en rett mange har gode minner fra. Og den er like god den dag i dag. Oppskrift finner du HER

Semulegrøt og pudding

Vi kommer jo selvfølgelig ikke utenom denne retten. Både som dessert og middag/kveldskos. Oppskrift finner du HER

Lungemos

Her har jeg ikke så mange gode minner, men jeg testet det for ikke lenge siden. Hvordan det gikk kan du lese HER

Blodpølse

Det prøvde jeg også igjen for litt siden. Hvordan det gikk, kan du lese HER

Fårikål

Denne spises like mye i dag, som før. Det er jo bare sååå godt. Min oppskrift finner du HER

Rabarbragrøt

Hvem husker ikke denne fra barndommen da. Og like godt da jeg lagde den i fjor. Oppskrift finner du HER

Kjøttpudding

Dette er en middag som har forsvunnet litt, men utrolig digg er den. Oppskrift finner du HER

Kjøttkaker i brunsaus

En middag som er like populær i dag, men som også bringer fram barndomsminner. Oppskrift finner du HER

Karbonader med løk

Karbonader er også like populært i dag. Og er fortsatt en fullverdig middag i mine øyne. Oppskrift finner du HER

Brødpudding

En gammel dessert dette, men jeg har også klementin i min. Det er bare å kutte ut, eller bruk litt appelsin. Oppskrift finner du HER

Arme riddere

Jeg avslutter for denne gangen, med en nydelig dessert. Arme riddere er fantastisk godt. Oppskrift finner du HER

8 kommentarer

8 thoughts on “Matretter og barndomsminner

  1. Hei. Takk for flott matblogg. Tillater meg å sende disse versene om min barndoms mat fra 50-60-tallet, ekte Saltenkost.

    Barndommens smaker

    En reise i barndommens smaker
    fra rein og kortreist meny.
    Munnen vassflyt ved tanken.
    Minna passere revy.

    Fersksei fra seiegrunnen
    med flatbrød og lever til.
    Bøten dyppa i søet,
    spist med bredt leversmil.

    Saltsei i fulle tønner,
    lagra i minst ett år.
    Seien mått’ ikkje bløgges
    og helst i rødåte gå.

    Saltsei og gulrotstuing,
    stekt saltflesk og god potet.
    Kverdagsmiddag for mange.
    Man greid’ ikkje hold opp og et’.

    Saltsei i tynne skiver,
    lagt ned i olje på glass.
    Røyksyra ga rette smaken
    på rødfarga skomakerlaks.

    Om hausten i nypotettida,
    kom silda inn fjorden i stim.
    Skårra og sprøstekt i godtsmør,
    med løk og potedes til.

    Flakksild, en delikatesse.
    Nystråla, flekt og feit sild.
    Med nypoteta og heimsmør,
    hørte den seinhausten til.

    Når kveiteskoltan blei salta,
    va blauthus på bordet støtt.
    Den salte fisken og fettet,
    smaken himmelsk, og beinet bløtt.

    Lettsalta auår og auårshau,
    en smak for tunge og gane.
    Syge ut fettet fra skallen.
    Kvannsteinjakt va en vane.

    Klubb er fremdeles en ener,
    med sprøstekt bacon til.
    Poteten har metta mange,
    gitt tilskudd av C-vitamin.

    Om hausten i slaktetida
    ga blodpølsa god appetitt.
    Blodpannekake med sirup,
    va ungan sin favoritt.

    I slåttetida i varmen,
    sto rømmekolle i skåler og fat.
    Med sukkerstrø over det sure,
    svalanes høysommermat.

    I spiskammers sto separator’n.
    Ga fløte til rømme og smør.
    Yndlingspålegget på skiva
    var rømme med sukker på.

    Møsbrumlefse, mektig og god,
    med sirup, smør og rømme.
    Smakte nesten karamell,
    en smak man ikkje glømme’.

    Julaftensmiddag var berga
    når julekveita beit på.
    Kokt med potet og gulrot,
    julmat for store og små.

    Småsteik til søndagsmiddag
    Bruna og mørkokt i feit, brun saus.
    Minnes med andakt duft og smak.
    Retten fikk alltid applaus.

    Skjelvanes lutfisk og bacon
    med kålrabistappe til.
    Akkurat passe luta.
    Etterpå middagskvil.

    Havre-, sago- og heilgrynsuppa,
    ørk eller helg, dessert å få.
    Mandelpudding, Marte knipe,
    sviskegrøt med fløte på.

    Lørdagsgodt, ikke oppfunnet.
    Når vi var lysten på litt snop
    laga vi smørkaramella,
    datidas sukkerdop.

    Velbekomme!

    Wenche Havig, 22.oktober 2020.

    1. Tusen takk😀Det var veldig bra🥰Kan jeg få poste det på siden min, med ditt navn under selvfølgelig.

  2. her var det mange oppskrifter som som jeg lager den dag i dag. fersk suppe,lappskaus,ertesuppe
    og noe mor også lagde var klubb og duppe, hun brukte samme oppskrift som rasprisk noe jeg elsket. som barn har laget raspriks men ikke klubb og duppe, duppen var med myssmør vet ikke om en kan få kjøpt det i butikk lenger.

  3. Hei og takk for gode oppskrifter. Jeg lurer på om du har en god oppskrift på fyrste kake? Hvor mangen ganger må jeg doble oppskriften når jeg vil ha den i en lang panne?håper på ett svar 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *